Francesc Nel·lo i German
(Barcelona,
1931). Director escènic, actor i escriptor. Abandonà la carrera de filosofia i
lletres per estudiardirecció teatral a l’Escola d’Art Dramàtic Adrià
Gual. D’ençà que el 1966 creà la companyia L’Òliba, especialitzada en teatre
infantil, i el Grup Teatre Independent (GTI), ha dirigit nombrososmuntatges
tant operístics com dramàtics que han representat una aportació innovadora per
a l’escena catalana. Cal destacar la seva tasca pedagògica ambL’Òliba
en els cicles de teatre per a nois i noies de Cavall Fort programats al
Romea als anys seixanta i setanta, per als quals ell mateix adaptà algunes
peces: El metge a garrotades de
Molière (1967), La comèdia de l’olla
de Plaute (1967),l’anònim francès del segle xv La
farsa del Mestre Pathélin (1969) i Guillem
Tell de Schiller (1971). Aquestes adaptacions foren molt celebrades i
recorregueren diferents poblacions catalanes, especialment El metge a garrotades i La comèdia de l’olla,que, reeditades diverses
vegades, han format part del repertori de nombroses companyies, han estat
utilitzades per les escoles i hanmerescut els elogis d’especialistes
del
prestigi de Xavier Fàbregas o Ricard Salvat. El primer lloava el respecte i la competència amb
quèNel·lo aproximava el clàssic de
Molière als infants i, el segon,les considerava unes versions modèliques, pioneres
en la manera d’omplir l’oci dels nens sense deixar d’explicar-los la realitat
que els envoltava. De fet, al pròleg de
Guillem Tell,Nel·loexplicava
que sempre havia procurat apropar les obres clàssiques als espectadors joves
respectant el to, la composició i el vocabulari dels originals, els quals tan
sols havia manipulat per incidir en la comprensió de l’obra i del llenguatge
literari, amb un tractament escènic simple, directe, viu i culte, i amb la
incorporació d’elements plàstics, estètics i musicals contemporanis.Amés de les
versions per a públic infantil i juvenil, el1967estrenà amb elGTIal Teatre de l’Aliança del Poble Nou una adaptació
d’una obrade Beaumarchais, La diada boja o les noces de Fígaro,
editada l’any següent i reeditada al cap de més de vint anys —amb algunes
modificacions—, quan el 1989 la companyia del Teatre Lliure, la posà en escena
amb el títol de Les noces de Fígaro. En una nota a la primera edició,Nel·lo
confessava que, com sempre, el seu propòsit havia estat divertir i, alhora,
revisar un clàssic d’un autor compromès amb la seva època que precisament havia
retratat d’una manera festiva la decadència d’una organització social.
[Judit Fontcuberta]
BEAUMARCHAIS, Pierre Augustin Caron de
La diada
boja o les noces de Fígaro.A: Teatre popular. Barcelona: Edicions 62, 1968, p.
87-189.
PLAUTE,
La comèdia de l’olla. Molière. El metge a garrotades. Barcelona:
Edicions 62, 1972.
SCHILLER, Friedrich
Guillem Tell. Barcelona: Edicions 62, 1988.
CARBÓ, Joaquim
El teatre de «Cavall Fort».
Barcelona: IT / Edicions 62, 1975.
FÀBREGAS, Xavier
Teatre en viu (1969-1972).Barcelona: IT / Edicions 62, 1987.